Що таке система ABS і для чого вона потрібна
Система ABS – це автоматизований пристрій, який запобігає клину коліс і протистоїть неконтрольованому ковзанню автомобіля.
Затискач педалі гальма може призвести не до бажаної зупинки, а до неконтрольованого занесення. Особливо небезпечний клин коліс на слизькому дорожньому покритті. Досвідчені водії справляються із занесенням швидко натискаючи та відпускаючи гальмо, але не кожен автолюбитель має правильну техніку гальмування.
Для чого призначена антиблокувальна система АБС:
- Знижує гальмівний шлях;
- Збереження стійкості автомобіля;
- Дозволяє уникнути аварійних ситуацій;
- Підвищує безпеку руху;
- Забезпечує маневреність автомобіля;
- Дозволяє досягти плавної та рівномірної зупинки транспортного засобу.
При блокуванні одного або кількох коліс під час екстреного гальмування ABS знижує тиск гальмівної рідини, завдяки чому воно знову починає обертатися. До того ж, вона позитивно впливає на експлуатацію шин. Протектори зношуються рівномірно, скорочуючи витрати на придбання нових покришок.
З чого складається АБС
Система ABS у автомобілі, що це? Пристрій, що запобігає клин коліс, складається з декількох основних елементів:
- Швидкісні датчики. Розташовані на маточині колеса для вимірювання швидкості їх;
- Автоматизований блок керування. Він аналізує доставлені дані та розраховує час блокування коліс;
- Виконавчі пристрої. Модулятор із клапанами, гідроакумулятор, насос.
АБС інтегрується в легкові та вантажні автомобілі. Її робота дозволяє зберігати тиск гальмівної рідини стабільним незалежно від інтенсивності натискання на педаль гальма.
Як працює АБС
Робота АБС відбувається циклічно. Заснована вона на утриманні тиску, його зниженні та подальшому збільшенні. Устаткування функціонує з урахуванням алгоритмів і спрацьовує заздалегідь у разі ризику блокування коліс.
Функціонал системи ділиться на три етапи:
- Реакція електронного блоку управління на ризик виникнення критичної ситуації;
- Робота гідравлічного блоку - циклічне регулювання тиску в гальмівній системі;
- Вимкнення АБС при розблокуванні колеса.
Автоматика контролює кожний момент гальмування. Клапани відкриваються та закриваються відповідно до сили натискання на педаль гальма та положення автомобільних коліс. Електричні сигнали, що виходять від датчиків, дозволяють порівняти показники швидкості коліс. Імовірність блокування призводить до закриття системою впускного клапана та утримання тиску в гальмівному циліндрі. При тривалому гальмуванні відбувається відкриття випускного клапана, зниження тиску та збільшення швидкості обертання. При необхідності вмикається насос зворотного подавання.
Функціонал АБС зводиться до імітації правильного стилю гальмування, застосовуваного досвідченими шоферами, щоб уникнути занесення. Помилки у її роботі призводять до деактивації. Несправності з антиблокувальною системою часто спричинені поломкою датчиків швидкості. Проблема може критися в засмічення або обрив проводки, який діагностують тестером. Сигналізують про неполадки індикатори на панелі приладів. Також неполадки помічені характером гальмування автомобіля, збільшення гальмівного шляху.
Види антиблокувальних систем
Антиблокувальне обладнання в залежності від кількості каналів, що управляють, бувають чотирьох видів:
- Одноканальний. Керує колесами провідної осі. Наявність лише одного датчика не дає необхідної ефективності;
- Двоканальне. Система керує окремо колесами на різних бортах автомобіля.
- Триканальне. Устаткування з трьома датчиками окремо керує колесами задньої та передньої осі. При цьому передні колеса керуються індивідуально.
- Чотирьохканальне. Чотири індивідуальні датчики та клапани на кожне колесо забезпечують максимально ефективний контроль та керованість автомобілем.
Одноканальні системи вже не використовуються через свою неефективність. Двоканальні можна зустріти на негабаритних вантажних машинах. У легкових автомобілях встановлюють системи АБС триканального чи чотириканального типу.
Особливості керування автомобілем з АБС
Антиблокувальна система спрацьовує лише при інтенсивному гальмуванні. На невеликих швидкостях вона не реагує, що особливо небезпечно на звивистій гірській дорозі. Для включення АБС необхідно вичавити педаль гальма в підлогу. Усунути цей недолік дозволяє додаткова система Brake Assist, яка може визначити момент екстреного гальмування. Ще однією особливістю АБС є пульсація гальма педалі при включенні системи. До неї просто потрібно звикнути.
Система АБС неефективна на слизькій дорозі під час руху на шипованій гумі. Її робота лише збільшить гальмівний шлях. Така сама ситуація із засніженою дорогою та на гравії. Пов'язано це з пробуксовуванням колеса на пухкому покритті. Некоректно працює система та на нерівному покритті. Ями та вибоїни призводять до короткострокового відриву колеса від дорожнього покриття та неправильної передачі даних датчиками.
Установка АБС важлива для недосвідченого водія, оскільки зберігає маневреність автомобіля при різкому натисканні гальма. Вона відповідає за безпеку руху, дозволяє запобігти занесенню та втраті управління.