Чому заклинив термостат - причини та ознаки
Для чого потрібний термостат
Термостат відповідає за ефективне функціонування системи охолодження ДВЗ. Він регулює потік та температуру антифризу, забезпечує оптимальні температурні показники силового агрегату, відводить надлишки тепла та прискорює прогрів мотора на етапі запуску. При необхідності остудити елементи системи деталь запускає охолодну рідину по великому кільцю через радіатор, при завданні прогріти двигун — рух рідини відбувається по малому обігу.
Конструкція термостата може бути укомплектована одним або двома клапанами. Для більш точного регулювання температури у сучасних двигунах було розроблено терморегулятор з електронним типом управління. В основі деталей із твердим наповненням лежить церезин (віск), змішаний із мідним порошком. Завдяки простоті конструкції та своїй надійності одноклапанні моделі залишаються найбільш затребуваними.
Симптоми поломки термостату
Вихід з ладу терморегулюючого механізму згубно впливає на функціонування всього автомобіля. Часто джерелом проблеми є корозійні процеси. Вони роз'їдають блокувальні металеві елементи.
Що відбувається, коли заклинив термостат із закритою заслінкою? Датчик реагує зміну температури, але клапан не відкривається. Охолодна рідина не рухається до радіатора, а продовжує нагріватися. Другий варіант - клапан закривається нещільно і рідина безперервно охолоджується в радіаторі. У цьому випадку двигун не зможе досягти робочої температури.
Ознаки несправності термостата:
- Тривале прогрівання двигуна до необхідного значення;
- Перегрів силового агрегату;
- Стрибки стрілки температури двигуна (падіння при наборі швидкості та підняття при зупинці);
- Кипить двигун, а нижній патрубок залишається холодним;
- Нижній патрубок різко нагрівається після запуску двигуна;
- Помітні сліди витоку антифризу;
- Відсутність теплого повітря з ґрат опалювального приладу.
Причиною клину термостата може стати знос термоелемента. Також заслінка втрачає необхідну рухливість через бруд, який потрапляє з неякісною охолоджувальною рідиною. Від якості антифризу та його антикорозійних властивостей залежить термін служби терморегулятора.
Які бувають пошкодження термостату
Клапан може заклинити не тільки у відкритому або закритому положенні, а й у проміжному.
Поширені проблеми термостата:
- Поломка термочутливого елемента;
- Руйнування сідла клапана під дією вібрації або неякісного антифризу;
- Руйнування кільця ущільнювача клапана;
- Пошкодження корпусу терморегулятора.
Більшість проблем виникає під дією вібрації, неякісної рідини, що охолоджує, або внаслідок неправильного монтажу і втрати герметичності конструкції.
Які наслідки клина термостату
Порушення температурного режиму в роботі двигуна призводить до перевитрати палива та передчасного зношування деталей, що може викликати необхідність капітального ремонту силового агрегату. Перегрів механізму загрожує заляганням поршневих кілець, зносом прокладки та деформацією самої головки блоку.
Термостат не виходить з ладу одночасно. Якщо клапан періодично перестав спрацьовувати, слід негайно провести діагностику та заміну елемента.
Як провести діагностику
Перевірити справність терморегулятора на станції технічного обслуговування можна за допомогою діагностичного сканера. Провести діагностику можна самостійно. Для цього потрібно запустити двигун. При досягненні температури в 60-70 ° C патрубок, що підводить, повинен почати тепліти.
Перевірити точніше працездатність елемента можна в домашніх умовах, але доведеться зняти термостат. Для цього зануріть деталь у скляну посудину з водою та нагрійте її. Ви зможете відстежити момент спрацьовування клапана та хід штока, який становить 5-8 мм залежно від моделі двигуна.
Що робити при клині термостату
Якщо заклинив термостат у дорозі, можна спробувати тимчасово вирішити проблему методом дідів. Постукати молотком по корпусу деталі і сподіватися, що клапан при трясці займе потрібне положення.
Чи можна їздити автомобілем без терморегулятора? Можна, але витрата палива суттєво зросте. Влітку різниця буде не сильно помітна, а ось взимку через тривале прогрівання машини – дуже відчутна.
Основний метод вирішення проблеми з термостатом – ремонт або заміна деталі на нову. Під ремонтом зазвичай мають на увазі промивання елемента від налиплого забруднення. Якщо проблема серйозна, то запчастина вимагає заміни. Вона має чітко відповідати моделі та модифікації автомобіля.
Заміну запчастини виготовляють на холодний двигун. Для початку зливається рідина, що охолоджує, потім демонтується зіпсована деталь і монтується новий механізм. Для монтажних робіт знадобляться спеціальні ключі та герметик.