В'язкість моторного масла SAE - у чому різниця
Які бувають в'язкості
В'язкість моторного масла - характеристика рідини, що визначає її плинність. Вона є основним показником при виборі змащувальних речовин. Для виміру густоти рідини в залежності від температурних показників використовують індекс в'язкості. Від цього показника залежить чи будуть змащені деталі і, чи залишиться мастило на поверхні
Класифікація в'язкості:
- Кінематична – визначає стан рідини за низьких температур;
- Динамічна – визначає стан рідини за нормальної температури 150°С.
При виборі автомобільного масла також застосовують показники прокачування та провертання. Вони визначають здатність насоса прокачати матеріал, що змащує, здатність стартера провертати двигун при мінімальній температурі. Усі допустимі параметри в'язкості вказані виробниками ДВЗ. Коректний підбір цих значень забезпечує чітку безперебійну роботу двигуна та оптимальну паливну витрату.
Таблиця в'язкості по SAE
Моторне масло ділять на літню та зимову. Класифікація SAE визначає температурний діапазон зовнішнього середовища, при якому механізми двигуна працюють в оптимальному режимі без тертя.
Класифікація по SAE ділить моторні олії на 11 класів – 6 низькотемпературних, 5 високотемпературних. Літера W у назві свідчить про те, що олія пристосована до роботи взимку. До них відносять продукти з маркуванням 0 W, 5 W, 10 W, 15 W, 20 W і 25 W. При цьому масло 0W замерзає при температурі навколишнього середовища -40 ° С, а 25 W - при температурі -15 ° С.
Існують також всесезонні олії, які ефективно функціонують при широкому температурному діапазоні. Їх маркують здвоєними номерами, де перша цифра вказує мінімальну, а друга - максимальну робочу температуру.
Що таке індекс в'язкості
Індекс в'язкості – показник, що вказує на рівень зміни густоти та плинності олії при коливаннях температури. Залежить від хімічного складу рідини. Продукт із високим індексом менш залежить від температури. Для збільшення індексу виробники мастил проводять їх гідроочищення або підмішують спеціальні маслорозчинні або синтетичні присадки.
Мінеральні масла мають індекс в'язкості в діапазоні 120-140, напівсинтетичні мають показник 130-150. Найвищий індекс (140-170) мають синтетичні мастила. У зимовий період для легкого запуску двигуна та коректної його роботи рекомендовано використовувати синтетичну олію з високим показником в'язкості.
Чи можна змішувати різні в'язкості
Мастильні речовини з різною кінетичною в'язкістю мають зовсім різний склад, тому змішувати кардинально різні продукти не рекомендовано. Вони відрізняються щільність, діапазон робочих температур, хімічний склад.
Експерименти зі змішуванням речовин різної в'язкості можуть призвести до спінювання рідини, випадання осаду та перегріву двигуна. Допускається лише долив олії, яка трохи відрізняється за своїми характеристиками. Наприклад, продукти з маркуванням 5W40 та 5W30. Вжити такого змішування можна в екстрених випадках, коли двигун «під'їдає» масло і необхідно терміново долити рідину в дорозі.
Небажано змішувати продукцію різних виробників, незважаючи на аналогічні типи в'язкості. Річ у тому, що компанії використовують різні присадки для створення своєї продукції. Вони можуть утворити небажані хімічні сполуки. При переході на інший тип олію необхідно злити стару та залити нову рідину в систему. Бажання заощадити при спробі змішати несумісні мастильні матеріали призводять до швидкого зносу двигуна та дорогого ремонту.
В'язкість та тип олії
Моторне масло складається з основи та різних присадок, що визначають його експлуатаційні характеристики.
Типи олії:
- Мінеральне – створено із натуральних нафтопродуктів;
- Синтетичне – виробляють із компонентів штучного походження;
- Напівсинтетична - складається з сировини натурального та штучного походження.
Продукти різного типу несумісні між собою навіть за одного показника кінетичної плинності. При їх змішуванні відбувається хімічна реакція, яка є згубною для деталей двигуна. Найбільший робочий ресурс у мастил синтетичного походження. Складає він 10-15 тис. км.
Як підібрати потрібну в'язкість
При підборі змащувальної суміші необхідно брати до уваги її структури. Надмірно в'язкий продукт не може ефективно сформувати захисну плівку на деталях вузла та заповнити зазори у місцях тертя. При надто плинній речовині захисна плівка під дією навантаження розірветься.
При підборі в'язкості необхідно брати до уваги рекомендації дилера машини, в яких прописані оптимальні показники та експлуатаційні характеристики мастильного матеріалу, кліматичні умови експлуатації автомобіля та пробіг транспортного засобу. Якщо двигун проїхав половину ресурсу, необхідно перейти на більш густе мастило.
Що буде, якщо неправильно вибрати
Моторне масло відповідає за мастило рухомих елементів мотора, охолодження деталей, покращення герметизації, протидія корозійним процесам. Якщо вибрати для автомобіля невідповідний продукт, він зможе ефективно виконувати покладені функції. Така помилка може призвести до втрати працездатності вузла та дорогого ремонту.