Як перевірити сайлентблоки на несправність
Що таке сайлентблок та його призначення
Шарнір для з'єднання елементів підвіски представлений у вигляді металевих втулок із гумовою або поліуретановою сполучною вставкою, яка гасить амплітуду коливань між вузлами. Установка сайлентблоків передбачена в передній, задній підвісці та для з'єднання двигуна та коробки передач.
Зношування шарнірів супроводжується характерним стукотом при русі по нерівній дорозі на невеликій швидкості. У цій статті розповімо, як перевірити сайлентблоки та до чого спричиняє їх знос.
Ознаки зносу сайлентблоків на автомобілі
Головною причиною руйнування сайлентблоків є зношування гумової вставки між обоймами. Проблема виникає під впливом вібрацій, ударів, агресивних речовин, погодних умов. Причиною поломки також може стати неправильне встановлення деталі. Зношений пружний елемент вимагає заміни у збиранні з втулками. Якщо конструктивно деталь передбачає можливість заміни втулки, необхідно оглянути інші елементи запчастини, оскільки вони також зношуються.
Ознаки зношування сайлентблоків передніх важелів:
- Втрата курсової стійкості автомобіля;
- Нерівномірний знос покришок;
- Вібрації керма;
- Машину веде убік;
- Скрип у передній частині авто.
При зносі шарнірів задньої балки на поворотах і при обгоні чути скрипи та стуки, порушується стійкість задньої осі, нерівномірний знос протектора, коливання задньої частини кузова.
Основні навантаження при їзді припадають на сайлентблоки силового агрегату та заднього амортизатора, тому важливо своєчасно проводити діагностику та заміну елементів.
Чому скриплять сайлентблоки?
Скрип є першою ознакою початку зносу сайлентблоків. При цьому погіршується керованість автомобілем та вібрації під час пересування. Вирішити проблему допоможе заміна деталі.
Можливі інші причини скрипу шарніру:
- Погано затягнуте кріплення;
- Некоректне становище затяжки;
- Налипання бруду на гумову вставку;
- Відшарування вставки від металевих втулок.
Якщо джерело скрипу криється у неправильній або слабкій затяжці, проблему легко усунути. Необхідно загнати авто на оглядову яму, послабити деталі кріплення, поставити важелі під опори, відпустити домкрат і затягнути болти до упору. Якщо скрип не зник, причина як запчастина. Потрібна її заміна.
При забрудненні гумового елемента скрип спостерігається лише після намокання (після дощу). Усунути проблему допоможе очищення та змащування вставки. Якщо скрип виник через обрив втулки, що проявляється на поворотах, необхідна заміна деталі.
Можливий скрип нещодавно встановленого шарніра, коли деталь ще не притерлася. Усунути проблему допоможе силіконове мастило.
Наслідки невчасної заміни сайлентблоків
Кожен елемент вузла підвіски пов'язаний з іншим, тому знос шарнірів спричиняє руйнування осі важелів, амортизаторів, відбійники та інших сполучених вузлів.
Наслідки зносу:
- Втрата контролю за автомобілем на великих швидкостях;
- Зміна кутів установки коліс;
- Нерівномірне та передчасний знос шин;
- Руйнуються посадкові місця кріплення шарнірів;
- Зношування переднього важеля підвіски.
Несвоєчасна заміна сайлентблоків призводить до руйнування важливих елементів підвіски, дорогого ремонту та небезпечного руху.
Як перевірити сайлентблоки на знос
За регламентом технічний огляд шарнірів необхідно проводити кожних 50 тис. км. При акуратній експлуатації та їзді по хорошому дорожньому покриттю заміну деталей необхідно проводити кожні 100 тис. км. Уповільнена реакція на маневри та повороти свідчить необхідність діагностики, довірити яку можна фахівцям на станції техобслуговування чи провести самостійно.
Діагностика на знос сайлентблоків:
- Огляд гумових та металевих елементів шарніру на наявність дефектів. Втулки повинні бути розташовані по центру, резинки без тріщин та розшарування.
- Перевірка на люфти. Необхідно підняти автомобіль за допомогою домкрата та монтуванням впливати на важіль. Шарнір повинен важко зміщується на невелику відстань і легко повертається у вихідне положення.
- Перевіряє важелі навантаженнями. Для цього потрібно сильно розкачати машину на ямі. Руйнування шарнірів буде помітним по зазору, що з'явився, між гумовою частиною і втулками.
- Прослуховування. Наявність скрипів та стукотів при навантаженні свідчить про проблему із сайлентблоками.
- Тестування стабілізатора методом розгойдування. Великий хід деталі свідчить про знос шарнірів.
- Діагностика задніх шарнірів. Необхідно розхитати задню частину автомобіля вгору-вниз. Про проблеми повідомить просідання центральної втулки.
- Перевірка балки. Потрібно вивісити задню вісь та похитати колеса. Якщо воно рухається вперед, шарнір несправний.
Самостійна діагностика сайлентблоків потребує навичок та наявності спеціальних умов для її проведення. Якщо виникли сумніви щодо справності шарнірів, краще довірити перевірку важливого вузла фахівцям.
Як продовжити термін служби шарнірів
Для збереження експлуатаційних характеристик сайлентблоків необхідно стежити, щоб мастильні матеріали, паливо та автомобільна хімія не потрапляли на гумові елементи деталі. Не забувайте наносити на них мастило для очищення та відновлення поверхні.
Шарніри із вставками з поліуретану не призначені для експлуатації під час сильних морозів. Низькі температури негативно впливають на еластичність матеріалу, що може призвести до розривів. Не залишайте при стоянці кермо викрученим на тривалий час. Це призводить до деформації шарнірів.