Як вибрати моторне масло?
Двигун внутрішнього згоряння – складний механізм, в якому одночасно рухаються та стикаються десятки елементів. Для забезпечення його плавної та стабільної роботи, попередження тертя деталей потрібне моторне масло. ПММ створює на поверхні тонку плівку, яка:
- запобігає передчасному зносу деталей;
- запобігає утворенню іржі;
- відводить температуру від колінвалу, шатунів, розподільного валу, охолоджуючи їх.
Крім того, масло відводить продукти зношування деталей - стружку, яка потім збирається на спеціальному магніті в пробці.
Які ПММ краще? Яке масло можна заливати в двигун, а яке не варто? Що врахувати під час вибору?
Види моторних масел
Моторні масла можна розділити на три великі групи:
- Синтетичні;
- Напівсинтетичні;
- Мінеральні.
Синтетичне масло
Належать до продуктів штучного походження. Для виробництва використовуються продукти видобутку нафти. Сировину фільтрують, переганяють та переробляють. Отриманий напівфабрикат - це основа моторного масла. Його вміст у кінцевому продукті (залежно від виду ПММ та особливостей виробництва) може досягати 25% від обсягу.
Перевага синтетичних масел – стабільність у різних умовах експлуатації. Міцність плівки, яка знижує показник тертя, у 5-10 разів вища, ніж у мінеральних. Також серед переваг:
- стабільна в'язкість. За екстремально низьких або високих температур показник не змінюється. Синтетичні мастила особливо популярні в регіонах, де спостерігаються різкі перепади температур протягом дня;
- невисокий показник випаровування. При повній герметичності системи масло не доведеться часто доливати;
- мінімальний відсоток домішок. Синтетичні мастила практично не утворюють осад. Це забезпечує плавну та стабільну роботу двигуна, збільшує термін його служби;
- текучість при низьких температурах. При холодному запуску двигуна знос тертьових деталей мінімальний;
- добрі антифракційні показники;
- відсутність окислення при контакті з повітрям, при термічних навантаженнях.
Синтетичні мастила потрібно міняти рідше, ніж мінеральні. Однак такі ПММ варто з обережністю використовувати для автомобілів з великим пробігом. Синтетичні мастила «видаляють» відкладення, тоді як мінеральні поступово їх змивають.
Напівсинтетичні масла
Таке масло отримують шляхом змішування синтетичних та мінеральних складів. Відсоток співвідношення може бути різним, залежно від особливостей застосування, кількості та видів присадок. Серед їхніх переваг:
- Універсальність. Напівсинтетичні ПММ підходять для вантажних, легкових автомобілів, дизельних та бензинових двигунів. Крім того, вони використовуються для високофорсованих двигунів із турбонаддувом, ефективні при холодному запуску;
- хороша в'язкість. Підходить для автомобілів із пробігом. За рахунок в'язкості масло заповнює зазори на зношених поверхнях;
- доступність. Напівсинтетика дешевша за синтетичні та мінеральні мастила;
- низький показник випаровування.
Напівсинтетичні моторні мастила випускаються трьох видів:
- Літнє – забезпечує стабільність плівки під час спеки;
- Зимове – не застигає, не замерзає за низьких температур (з приходом весни його необхідно обов'язково міняти);
- Всесезонне – ефективно «працює» у широкому діапазоні температур.
Яке краще? Все залежить від кліматичних особливостей вашого регіону. Для областей із суворим кліматом краще використовувати зимове та літнє, помірним, теплим – всесезонне.
Мінеральне масло
Продукт переробки нафтових вуглеводнів. Він має повністю природне походження, а до складу додають лише натуральні присадки. У чому його переваги?
Головна перевага мінерального моторного мастила - дбайливе вимивання забруднень та відкладень, що утворюються при згорянні палива. При використанні синтетики часто забиваються масляні фільтри. Мінеральні склади «вимивають» відкладення поступово, що не спричиняє засмічення.
Цей вид ПММ – відмінний варіант для вживаних автомобілів. В'язкість складу дозволяє заповнювати зазори у вузлах. За рахунок відсутності у складі синтетичних компонентів мінеральне мастило не взаємодіє агресивно з гумовими поверхнями.
Класифікація API
Вважається найпоширенішою та найвідомішою класифікацією моторних масел. Її розробив Американський інститут нафти 1947 року. Згодом вона поповнюється, але головний принцип – поділ рідин на дві основні категорії для дизельних та бензинових двигунів – зберігається.
Масла, призначені для бензинових моторів, маркуються буквою S, а для дизельних – буквою C.
Марки розташовані так, що чим далі друга літера від початку алфавіту, тим масло якісніше.
Отже, для бензинових двигунів діє наступна класифікація.
Марки SB, SA застосовуються для двигунів за вимогами виробника для старих моделей машин (приблизно 1940-1950 років).
Також у класифікації є масла SE, SD, призначені для високофорсованих та середньофорсованих бензинових моторів, які працюють у важких умовах.
SF. Мастила, призначені для моторів старше 1988 року. Рідини мають високі антикорозійні, протизносні властивості, попереджають утворення нальоту при експлуатації машин при високих і низьких температурах.
SG. Мастило з високою термічною, протиокислювальною стабільністю. Зменшують ймовірність утворення відкладень, шламу. Застосовуються для двигунів, які працюють на неетильованому бензині з домішкою оксигентів.
SH. Категорія затверджена у 1992 році, підходить для моторів до 1996 року виробництва.
SJ. Категорія масла із високими експлуатаційними властивостями. Рідини підходять для бензинових моторів з 1996 року випуску, здатні замінювати ПММ більш старих категорій.
SL. Для мастила характерна стабільність енергозберігаючих властивостей, знижений показник летючості, збільшені інтервали заміни. Рекомендується для двигунів з 2001 року.
SM. Мастила, стійкі до окислення. Забезпечують захист від відкладень, зношування основних деталей бензинового двигуна. Застосовуються для автомобілів із 2004 року виробництва.
Машинні масла для дизельних моторів мають свою класифікацію.
Актуальними сьогодні вважаються марки СJ-4, Cl-4, CH-4, CG-4, CF-4. ПММ призначені для чотиритактних дизельних моторів, починаючи з 1990 року випуску. Машинне мастило марки СF-2 застосовується для двотактних двигунів. Також у класифікації можна знайти ПММ для старих двигунів 1940-1950 року випуску, спеціалізованої техніки, що працює у важких умовах.
Класифікація SAE
Поширена класифікація автомасел, встановлена ??Американським товариством автомобільних інженерів. В її основі – показник в'язкості моторної рідини.
SAE передбачає поділ мастил на дві великі категорії: літні та зимові. Перші, у свою чергу, поділяються на 5 класів, а другі - на 6.
Для літніх мастил вказані межі кінематичної в'язкості за 100 градусів Цельсія, і навіть значення динамічної високотемпературної в'язкості за 150 градусів Цельсія. У випадку із зимовими ПММ вказуються максимальні значення динамічної в'язкості та нижня межа кінематичної в'язкості при температурі 100 градусів Цельсія.
Вибираємо мастило
Як правильно підібрати ПММ? Зверніть увагу на:
- рекомендації виробника авто. Інформацію можна знайти у посібнику користувача. Якщо його з якихось причин немає, зверніться до офіційного дилера вашої марки машини;
- класифікації масел. Необхідно перевірити ліцензію, щоб випадково не вибрати підробку;
- показник в'язкості. Він повинен перебувати в межах, рекомендованих виробником, відповідати умовам експлуатації авто;
- тип мастила (синтетичне, мінеральне, напівсинтетичне).
Чи можна лити масло, показники якого не відповідають критеріям, рекомендованим виробником? Ні. Так ви скоротите термін експлуатації двигуна та наблизьте момент капітального ремонту.
Якісні ПММ в інтернет-магазині toko.ua
Моторне масло для автомобіля – одна з головних рідин для забезпечення нормальної роботи, збільшення терміну служби та профілактики поломок. Ми розуміємо важливість застосування якісних витратних матеріалів, тому пропонуємо ПММ виробників зі світовим ім'ям. У нас:
- широкий асортимент товарів;
- гарантія якості;
- професійні консультації;
Наш менеджер допоможе підібрати ПММ для вашого автомобіля з урахуванням типу двигуна, пробігу та рекомендацій виробника.